torsdag 29. september 2011

Syndig, eller helt åkei?

Heidi følte allerede fra hun var barn at hun likte jenter bedre enn
gutter. Hun var litt annerledes enn majoriteten på det området, men ellers like lik og like forskjellig som alle andre. Hun vokste opp i et samfunn hvor det er nokså greit å like en med samme kjønnsutrykk, og godt er det.
Hun vokste imidlertid opp i en et kirkesamfunn hvor det er sett på som syndig. Som konfirmant fikk hun høre at det går vekk om en bare ber nok, og er en god nok kristen. Det trodde hun på, men det gikk ikke vekk! Er hun ikke en god nok kristen? Er hun syndig? Eller er Gud glad i henne som hun er?

Skeive mennesker er ikke bare å finne i den troløse delen befolkningen. De finnes overalt, i alle lag i samfunnet og i alle land og kulturer. De finnes i form av imamer, gamle menn på sykehjemmet og i misjonssambandets musikkvideregående.  Å være religiøs og å være skeiv blir ofte sett på som motpoler, men faktumet er at skeivinger også blir født i misjonærfamilier og i muslimske familier på kysten av Kenya. Forholdet mellom religion og en fordømt annerledeshet blir en belastning.

I Norge er det ingen som tvinges til å tro når trossamfunnet
ikke aksepterer vår annerledeshet. Vi kan si husj husj og finne nye
mennesker å henge med og fortrenge den skammen noen mennesker har gitt oss og legitimert med en religiøs begrunnelse. Så heldige er vi at vi
kan la vær å være en del av et fellesskap som vi blir ekskludert fra og fordømt
i. I de fleste land i verden er troen gjennomsyret i hele samfunnet og
hele samfunnet kan legitimt dømme deg og se på deg som en synder, eller
kriminell.

For mange er troen en viktig del av det å leve, viktig for å forstå verden
og ens egen rolle i den. Troen kan være en berikelse som gjør at det er
mulig å være et helt menneske. Hva er alternativene? Å leve et
dobbeltliv? Å aldri la seg selv bli forelsket og elske noen? Dette
er problemstillinger som mange skeive opplever både i Norge og i andre
deler av verden.

Mange har den oppfatningen om at tro og en skeiv legning eller
kjønnsuttrykk ikke er forenelig. Andre tolker religiøse tekster
kontekstuelt og forstår at det å være en religiøs person ikke handler om
hva som foregår på soverommet, hvem en elsker eller hvilket kjønn en
opplever seg som.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar