fredag 2. desember 2011

Skeive, den nye "kvinnen" i noen religiøse grupper?


Den 25. november ble det skrevet en artikkel om et foredrag vi holdt for Molde på skeivå. I ettetterkant fikk vi leserinnlegg i forhold til artikkelen som ble skrevet, og her er svaret vårt:



Kjære leser av artikkelen om religion og seksualitet den 25. november.
Slik vi forstår det kan det ha skjedd en misforståelse, og dette beklager
vi. Vi har ikke påstått at kroppslig omgang mellom samme kjønn er
positivt beskrevet i Bibelen, men vi trakk frem historien om David og
Jonatan i 1. og 2. Samuelsbok, som beskriver et spesielt og kjærlig forhold
mellom disse to.

Målet med foredraget for "Molde på skeiva", var å påpeke hvordan
maktmennesker gjennom tidene har brukt enkelte tolkninger av religiøse
tekster til å undertrykke ulike grupper i samfunnet, som kvinner,
annerledestroende og mennesker med annen kulturell bakgrunn. Hvilket språk
som brukes i Bibelen, hvordan og av hvem den har blitt oversatt og hvordan
religiøse ledere har tolket bibeltekster danner grunnlag for hvilke
holdninger menigheten har til ulike fenomener.

Bibelen ble skrevet i en annen kontekst enn vi lever i i
dag. For å forstå tekstene i Bibelen må vi også forsøke å finne ut hvordan
de ble oppfattet på den tiden, og hvordan liknende fenomenener oppfattes i
dag.

Homofili som en identitet er relativt nytt i historisk sammenheng, men
finnes bevis på at seksuell omgang mellom mennesker av samme kjønn har
forekommet i alle kulturer i alle tider. Denne kontakten har vært av ulik
karakter og hatt forksjellig betydning i ulike samfunn.

I dag defineres homofile forhold som samtykkende relasjon mellom to
likeverdige mennesker av samme kjønn. Den seksuelle kontakten mellom menn
som blir beskrevet i Bibelen handler trolig ikke om dette, men heller om
prostitusjon eller forhold hvor den ene parten er veldig ung. Disse
forholdene var høyt verdsatt i noen ikke-kristne kulturer hvor avguder og
ikoner ble tilbedt, og seksuell omgang mellom menn ble derfor sett i
sammenheng med denne slags ukristelige samfunn.

En fortelling som har vært mye brukt for å undertrykke homofile, er den om
Sodoma og Gomorra. Her fortelles det om et samfunn fylt
av egoisme, materialisme og seksuell vold, med mangel på gjestfrihet og
trussel om voldtekt av de mannlige "gjestene" til Lot. For en mann å bli
voldtatt av en annen mann har blitt sett på som noe av det mest ydmykende
en kan oppleve; en symbolsk handling hvor det penetreringen sees på som et
hån og en beseiring av mannligheten. Dette er en type handling som også
har funnet sted i krigssammenheng i de siste årene i Midtøsten, og heller
ikke dette kan sammenlignes med dagens forståelse av homofili.

I bibelsk tid var det dessuten viktig at Guds folk ble mange, og
reproduserte seg, noe som ikke er så lett om man lever med en av samme
kjønn. I dag lever vi i en verden hvor hvor mange barn uten familie
trenger gode omsorgspersoner, og det neppe er en trussel mot menneskeheten
om noen par ikke får barn.

Bibelen inneholder et mangfold av historier om forskjellige mennesker,
både historier av grusom karakter og historier fylt av godhet og
kjærlighet. Vi vil vise at Bibelen kan være inkluderende istedet for
ekskluderende og undertrykkende. Bibelens hovedbudskap handler om
kjærlighet mellom mennesker og hvordan vi skal leve et godt liv med
hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar